zaterdag 14 februari 2009

Going Down Under - Februari 2009

Ik ben onderweg naar Melbourne waar ik ben uitgenodigd voor een grote toeristische beurs. Zoals gebruikelijk bij dergelijke beurzen worden de "buyers" "gehost"(excuses voor het jargon), wat inhoudt dat vlucht en verblijf worden aangeboden. Omdat Australië niet naast de deur ligt, zijn het in dit geval zelfs business-class vluchten, lekker luxe dus ! Ik ben al eerder in Australië geweest en herinner me van toen dat, alhoewel het zo'n 21 uur vliegen is, dat business-class de trip heel acceptabel houdt (zeker wanneer je van vliegen houdt). De business-class van Qantas geldt als één van de betere in deze wereld en ik ben dan ook erg benieuwd hoe deze er uit ziet. Nu nog maar hopen dat mijn vlucht beter verloopt als de vlucht uit het onderstaande plaatje.


Maar allereerst vlieg ik met British Airways naar Londen, ook business, maar zoals gebruikelijk binnen Europa zijn de verschillen miniem. British Airways beperkt het aantal stoelen naast elkaar wel tot twee, wat comfortabeler is dan de 2 x 3 configuratie van bijvoorbeeld KLM. We komen aan op de nieuwe Terminal 5 van Heathrow, waar zoveel over te doen was. De terminal is helemaal high-tech en het idee is dat iedere passagier in minder dan 20 minuten na de check-in aan de koffie zit. Bij opening ging er echter zoveel mis in het bagage-afhandelingssysteem dat vele duizenden koffers kwijt raakten en dat uiteindelijk grote hoeveelheden bagage eerst naar Milaan moesten worden gevlogen om van daaruit te worden geïdentificeerd en verstuurd naar de eigenaar. Inmiddels schijnt alles echter prima te functioneren. De terminal straalt veel rust uit en doet daarmee erg on-Brits aan. Het contrast met Terminal 4 waar ik naar toe moet, is dan erg groot. Hier vind je weer de typisch Britse ellenlange gangen zonder ramen, met tapijt op de vloer en continu kronkelend. Verdwalen is hier erg gemakkelijk !


Naast het toestel waarmee ik naar Melbourne vlieg, staat een Qantas Airbus 380 die naar Sydney gaat, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, met over de hele lengte twee verdiepingen. Dat is nou wel weer jammer dat ik niet daarmee weg mag !

Geen opmerkingen: