dinsdag 19 mei 2009

Schiphol ziet definitief af van privatisering


De maatschappelijke nutsfunctie van Schiphol als mainport van Nederland wordt de pijler onder het beleid van de nieuwe directeur van Schiphol Jos Nijhuis. 'Het behalen van een zo hoog mogelijk rendement staat bij mij niet bovenaan', zegt Nijhuis in een interview met de Volkskrant. Hij breekt met enkele speerpunten van zijn voorganger Gerlach Cerfontaine, die de luchthaven ruim tien jaar leidde. De nieuwe directeur (afgelopen januari aangetreden) ziet definitief af van privatisering of een beursgang. 'Weg ermee! Waarom? Omdat de maatschappelijke functie van Schiphol er niet mee is gediend.'

De directeur ziet geen nut in een beursgang. 'Niet omdat het politiek-maatschappelijke klimaat er niet naar is, ik geloof er gewoon niet in. De maatschappelijke functie van Schiphol is het beste gediend met de overheid als belangrijkste aandeelhouder. Ik begrijp de groeiende weerstand tegen de verkoop van energiemaatschappijen aan buitenlandse partijen heel goed', zegt Nijhuis.

Volgens hem heeft de positie van Schiphol als mainport 'averij' opgelopen door de vliegtaks, de recessie en 'de perceptie dat Schiphol te duur is'. Om marktaandeel terug te winnen, heeft de luchthaven de prijzen voor luchtvaartmaatschappijen verlaagd. 'We nemen tijdelijk genoegen met een fors lager rendement om de maatschappelijke positie van Schiphol te herstellen. Als we beursgenoteerd waren geweest, hadden aandeelhouders daar misschien tegen geprotesteerd. De verliezen die we nu maken met het vliegbedrijf, compenseren we tijdelijk met de goede resultaten die we boeken met vastgoed en winkelomzet. Tot voor kort gebeurde dat overhevelen niet.'

Hoewel het behalen van winst niet de hoogste prioriteit heeft, wil Nijhuis Schiphol wel bedrijfsmatiger laten opereren. Ook dat is een verschil met zijn voorganger. Volgens Nijhuis is dat nodig om Schiphol goedkoper te laten worden. 'Als organisatie moeten we veel slagvaardiger worden. We moeten zuiniger zijn en veel nadrukkelijker bedrijfseconomische wetten van toepassing laten zijn.'

Had Cerfontaine nog de ambitie van Schiphol een wereldspeler te maken door het concept van de Amsterdamse luchthaven waar ook ter wereld te kopiƫren, Nijhuis gelooft niet in die internationalisering. 'Als Schiphol hebben we een luchthaven in Brisbane, Australiƫ. Hoewel het daar fantastisch loopt, passen dit soort aankopen niet meer in de herijkte strategie. Onze deelnemingen in New York en Parijs doen dat overigens wel, die vormen met Schiphol een strategische driehoek.'

(bron: De Volkskrant)

Geen opmerkingen: